Liniowe siłowniki pneumatyczne

1482

Tradycyjnie liniowe siłowniki pneumatyczne są skonstruowane z bezszwowej rurki lub beczki, zaplombowanej na obu końcach z zaślepkami wykonanymi ze stopu lub odlewów z żelaza i utrzymywanymi na miejscu za pomocą wzdłużnych prętów lub wkręcanych lub zaciskanych do lufy.

Cylindry w siłownikach

Choć standardowa metoda konstrukcyjna prawdopodobnie będzie kontynuowana w przyszłości, jest uzupełniana innymi technikami produkcji, a zwłaszcza zastosowaniem wytłaczania wysokociśnieniowego do produkcji jednoczęściowego cylindra wytłaczanego z aluminiowego ślimaka. Powoduje to niski koszt cylindra, posiadającego minimalną liczbą elementów.

Tradycyjnie cylindry są zazwyczaj produkowane z aluminium, stali nierdzewnej, mosiądzu lub brązu i powinny być powleczone i wykończone tak, aby tarcie i zużycie elementów wewnętrznych zostało zredukowane do minimum. Powierzchnie wewnętrzne są smarowane żywicą, co eliminuje konieczność stosowania oddzielnych zespołów smarnych, wymaganych wcześniej w systemach pneumatycznych.

Konstrukcja tłoczysko

Tłoczysko powinno być chromowane lub, w przypadku bardziej wymagających zastosowań, wykonane ze stali nierdzewnej, w celu uzyskania twardego, wytrzymałego elementu. Dokładne pozycjonowanie tłoczyska podczas pracy siłownika pneumatycznego zależy od wielu czynników, w tym rodzaju uszczelnienia cylindra, który jest używany, a także zdolności tłoka do wytrzymania obciążeń bocznych.

Osiąga się to przede wszystkim dzięki zastosowaniu specjalnie wzmocnionych elementów, w tym utwardzonych wewnętrznych powierzchni czołowych cylindrów oraz poprzez zastosowanie szeregu tulei lub łożysk w korpusie cylindra, aby zapobiec odkształceniu się pręta podczas rozciągania. Chociaż ugięcie tłoczyska będzie się różnić, w zależności od wielkości i konstrukcji każdego siłownika, powinno wynosić co najwyżej pół stopnia przy maksymalnym wydłużeniu.

Zawór sterujący i poduszka powietrzna

Siłowniki pneumatyczne wykraczające poza zakres tolerancji zapewniają słabą dokładność pozycjonowania i prawdopodobnie będą cierpieć na większe zużycie uszczelnień tłokowych. Przyspieszenie tłoka można sterować za pomocą zaworu sterującego przepływem, umożliwiając kontrolę nad powietrzem wylotowym.

Można również wbudować poduszkę powietrzną, która zapewnia regulowaną i wysoce dokładną metodę zatrzymywania tłoka. Poduszka jest utworzona przez zaczepianie, a następnie stopniowo odpowietrzanie kieszeni powietrza wylotowego między tłokiem a końcem cylindra.

Artykuł powstał we współpracy z firmą OBREiUP

·