Aby zarządzanie łańcuchem dostaw było skuteczne, wymagane są zmiany ze strony zarządzania poszczególnymi funkcjami dotyczących zintegrowania działań w kluczowych procesach w łańcuchu dostaw.
Integracja procesów
W przykładowym scenariuszu, dział zakupów składa zamówienia jak według powszechnie znanych wytycznych. Dział marketingu, w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, komunikuje się z kilkoma dystrybutorami i sprzedawcami i próbuje określić sposoby zaspokojenia tego popytu. Informacje podzielone pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw mogą być w pełni wykorzystane tylko poprzez integrację tego procesu.
Integracja procesów biznesowych w łańcuchu dostaw wymaga wspólnej pracy pomiędzy nabywcami i dostawcami, wspólnego rozwoju produktów, wspólnych systemów i udostępniania informacji. Działając według zintegrowanego łańcucha dostaw, wymaga się ciągłego przepływu informacji. Jednak w wielu firmach, kierownictwo, nie może tego osiągnąć bez optymalizacji przepływów i bez wdrożenia podejścia procesowego.
Kluczowe procesy łańcucha dostaw to:
- zarządzanie relacjami z klientami,
- zarządzanie obsługą klienta,
- styl zarządzania popytem,
- realizacja zamówienia,
- zarządzanie przepływem produkcji,
- zarządzanie relacjami z dostawcami,
- rozwój i komercjalizacja produktów,
- zarządzanie zwrotami.
Wykorzystanie istniejących systemów
W analizowaniu ciągłego napływu informacji warto wykorzystać już istniejące w firmie rozwiązania, np. systemy klasy ERP takie jak Comarch ERP XL mogą zostać w pełni zintegrowane z Supply Chain Managament.